Sivut

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Antihybris

En tunnista itseäni, en tiedä mikä minussa on minua ja mikä vain jatketta jostain muualta. Jokin rummuttaa syvällä, sydämen ja keuhkojen alla. Sitä tuskin kuulee, mutta koko keho värisee sen mukana. Siellä on lukkojen takana jotain tukahdetettua, jotain minkä liian monta takaperinaskelta on pakottanut piiloon. Avaimen olen kätkenyt, työntänyt alas kurkusta aina vatsaan asti.

Voinko enää löytää totuutta, kun olen niin kauan katsonut muualle. Juossut pääsemättä tarpeeksi lujaa, väistellyt luokseni ammuttuja sähikäisiä. Mietin, onko minulle sellaista paikkaa kuin Perillä. Harhailenko ikuisesti rakentamassani labyrintissa, eksyen aina vain syvemmälle, lähelle sen sydäntä, siellä missä tarujen Minotauros elää. Onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin alistua hirviöjumalan uhriksi?

Odotan merkkiä, jotain mikä kääntäisi maailmani ympäri, antaisi mahdollisuuden johonkin uuteen. Maahan putoavia meteoreja, liekkejä taivaanrannassa, tuulen kääntymistä. Mihin tahansa niistä saattaa olla kätkettynä pakotie, suuntaviiva joka opastaa minut korkealle. Nostan käteni ja havittelen Graalin maljaa, jossa maistuvat tähtien juoksuradat ja komeetan sirpaleet. Voin tuntea jokaisen pisaran laskeutuvan alas nielusta kipunoiden, poksuen ja kiemurrellen. Sentti sentillä eheyttäen, parantaen, tehden kaikesta kevyempää. Kunnes minulla on lupa unohtaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti